Fermentuju

Fermentace: Zdravé potraviny pro zdravá střeva

Fermentace je prastará technika, která se využívá v potravinářství při výrobě mnoha druhů potravin. Fermentované potraviny jsou prospěšné pro lidské zdraví, protože obsahují velké množství mikroorganismů, vitamínů, minerálů, enzymů a dalších prospěšných látek.  Jste ve fermentaci nováčky a chcete se o ní dozvědět základní informace? Tento článek je tím nejlepším startem!

Fermentované potraviny

Co je fermentace?

Fermentace je proces přeměny organických látek za účasti mikrobiálních enzymů na jednodušší látky. Tento proces se využívá v potravinářství a to například při výrobě alkoholických nápojů, kysaných mléčných výrobků, zrání sýrů, kynutí těsta, kvašení zeleniny, výrobě fermentovaných uzenin a dalších potravin. Fermentované potraviny jsou prospěšné pro lidské zdraví, protože obsahují velké množství mikroorganismů, vitamínů, minerálů, enzymů a jiných prospěšných látek. V posledních letech, kdy se do popředí výzkumu dostává čím dál častěji i výzkum lidského mikrobiomu se ukazuje, že právě fermentované potraviny jsou jedním z hlavních pilířů pro dlouhodobé zdraví. Fermentace je procesem uchovávání potravin, který dlouhodobě využívali naši předci a i díky ní se těšili dlouhodobému a pevnému zdraví!

Jak probíhá fermentace?

Fermentace může probíhat za přístupu vzduchu (aerobní kvašení, např. octové), nebo bez přístupu vzduchu (anaerobní kvašení, např. alkoholové nebo mléčné). Kvašení, kysaní nebo fermentace jsou synonyma a označují stejný proces. Fermentace fantasticky mění chuť potravin a vznikají tak úplně nové chutě plné umami (tzv. páté chuti).

 

Proč jsou fermentované potraviny zdravé?

Fermentované potraviny jsou prospěšné pro lidské zdraví, protože obsahují velké množství mikroorganismů, vitamínů, minerálů, enzymů a dalších prospěšných látek. Tyto látky příznivě ovlivňují trávení a imunitní systém, který je právě i z velké části uložen v našich střevech. Fermentované potraviny obsahují mnoho probiotik, která  pomáhají obnovit rovnováhu bakterií ve střevě, podporují zdravé trávení a zmírňují zažívací potíže.(1),(2) Fermentované potraviny jsou také výživově bohatší, zejména co se týče vitamínu skupiny B a C, a minerálních látek, které jsou nezbytné pro dobré fungování našeho těla.(3)

 

Jak začít s fermentací?

Fermentované potraviny se dají koupit v obchodech, ale většina z důvodu konzervace (pasterizace) neobsahuje mikroorganismy, které jsou prospěšné pro lidské zdraví. Proto se mnoho lidí učí, jak fermentovat potraviny doma. K fermentaci se dají využít různé suroviny, jako jsou zelenina, ovoce, mléko, sója, obiloviny a mnoho dalších surovin. K fermentaci se dají využít různé metody, jako je například kvašení, kysání, octování atd.. Pokud se chcete naučit fermentovat potraviny doma, můžete využít workshopu a nebo online kurzů fermentace. Tyto kurzy vám ukážou, jak fermentovat různé druhy potravin a jaké jsou nejvhodnější postupy. Online kurzy fermentace jsou vhodné, jak pro začátečníky tak i pro pokročilé.

 

Často kladené dotazy – QA

 

Jaké jsou neznámější fermentované potraviny?

  • Kvašená zelenina: kyselé okurky, kimči, kysané zelí
  • Kysané mléčné výrobky: Jogurty, mléčný kefír, podmáslí, zakysaná smetna
  • Fermentované luštěniny: Tempeh, sojová omáčka, miso, natto
  • Fermentované obiloviny: Kváskové pečivo, amazaké
  • Fermentované alkoholické nápoje: Pivo, víno, cider, medovina
  • Další nápoje: Kombucha, vodní kefír, zázvorové pivo, spontánně fermentované limonády
  • Octy
  •  

Proč je dobré konzumovat fermentované potraviny?

Fermentované potraviny jsou prospěšné pro lidské zdraví, protože obsahují velké množství prospěšných látek. Celkově jsou fermentované potraviny považovány za zdravé kvůli jejich mnoha zdravotním přínosům. Jsou bohaté na probiotika, živiny, minerály a další látky, které mohou pomoci zlepšit trávení, posílit imunitu a snížit riziko vzniku chronických onemocnění. (3)

 

Jak se mohu naučit fermentovat potraviny doma?

Pokud se chcete naučit fermentovat potraviny doma, můžete využít online kurzy fermentace, workshopy a nebo jen zkoušet recepty na internetu. Mé kurzy vám ukážou, jak fermentovat různé druhy potravin a jaké jsou pro ně nejvhodnější postupy.

 

Která fermentovaná jídla jsou nejlehčí pro začátečníky?

Zkuste si vyrobit mléčný kefír na který najdete recept zde. Dále bych pak určitě začít řepným kvasem a nebo zelným (rychlejší) a nebo následně zelím či pickles (různou kombinací krouhané zeleniny).

 

 

Jak často bych měl(a) konzumovat fermentované potraviny?

Pravidelnost konzumace fermentovaných potravin se bude lišit v závislosti na individuální toleranci a nutričních potřebách. I když neexistují žádné oficiální pokyny, odborníci na výživu se obecně shodují, že konzumace fermentovaných potravin alespoň jednou denně je prospěšná pro zdraví střev. (4)

  •  

Zdroje:

(1) -https://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/health-benefits-offermenting

(2) – https://www.healthline.com/nutrition/8-fermented-foods

(3) – https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28945458/

(4) – https://get-base.com/blog/how-much-fermented-foods

 

Jiné články

Mléčný kefír

Mléčný kefír Mléčný kefír je jedním z nejlahodnějších mléčných fermentů! Je také ale zároveň jedním z těch, se kterým bychom měli být velmi opatrní s

Číst dále »